- Klok Fremkommelighet -
16. februar 2015 ble Norge dømt i EFTA-domstolen i Luxemburg for ikke å ha gjort nok for å redusere helseskadelig forurensning, og Oslo var versting blant de store byene. Prosjekt "Bilfritt Byliv" ble derfor startet opp av byrådet 4. april 2016. Prosjektets målsetting var å skape et bedre bymiljø, økt byliv og et "bilfritt" sentrum innenfor Ring 1 i løpet av bystyreperioden.
Det har til tider operert 18 ulike prosjekter inne i "Bilfritt Byliv"-prosjektet og OHIF har forsøkt så godt som mulig å navigere mellom dem.
Sommeren 2017 begynte arbeidet med å fjerne kommunale p-plasser og sette i gang tiltak for økt byliv i seks pilotområder. OHIF har sammen med medlemmer fra vår transport- og parkeringsgruppe deltatt i utallige møter i regi av bymiljøetaten som har omhandlet parkeringsløsninger (næringsparkering), skilting, kjøremønster, ladestasjoner for elbil, parkeringshus og beboerparkering. Vi har ikke blitt invitert inn i møter som omhandler nye bomringer eller bomavgifter.
Det er ikke lett å være håndverker i sentrum av Oslo i dag. Manglende parkering, stadig endret kjøremønster, stenging av gater og kostbar transport inn og ut av bomringer gjør det stadig mer utfordrende.
Det finnes næringsparkeringer i Oslo sentrum:
Takstgruppe 2040
-
maks 8 timer, avgiftstid 00-24
-
bensin, diesel, hybrid: 1 time 86 kr, 2 timer 203 kr, deretter 43 kr per 1/2 time
-
elbil: gratis
På tross av næringsparkeringstilbudet har mange av våre medlemmer store utfordringer med å finne passende parkeringsplass for å utføre jobber i sentrum. Flere har servicebiler som ikke kommer inn i P-husene, og flere akutte oppdrag gjør at det må være mulig å parkere på gateplan.
OHIF har gjentatte ganger fremmet forslag om et "Håndverkerkort" som ville kunne gi håndverkere som har betalt sin skatt, mva. og arbeidgiveravgift tilgang til næringsparkeringer og beboerparkeringer som en "årstillatelse" - Gjerne med rabatterte priser.
Tiltaket ville være egnet til å fremme seriøsitet ved at de som har "alt på stell" får en fordel med hensyn til tilkomst. Bymiljøetaten har vendt tommelen ned for forslaget, men vi gir ikke opp.
Hva skjer når Ring 1 Stenges?
Veien under regjeringskvartalet skal terrorsikres og senkes. Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen vil være stengt fra våren 2024 og tre år framover.
Bymiljøetaten har arbeidet med avbøtende tiltak i forkant av stengingen, og vurderer fortløpende konsekvensene som har oppstått etter stengingen.
Nedslående ser det ut til at 11 + (2) næringsparkeringer bli borte i denne perioden, og 4 vil være truet. Vi anbefaler alle som ferdes i Oslo sentrum om å følge med på kommunens hjemmesider i tiden fremover. Her kan det skje mye fort. Vi oppfordrer også medlemmene til å sende inn forslag til konkrete avbøtende tiltak eller andre innspill direkte til postmottak@bym.oslo.kommune.no (merk eposten "Ring 1") eller til OHIF - hilde@ohif.no.
-
Hvordan oppleves fremkommeligheten i Oslo sentrum i dag?
-
Hvilke utfordringer blir størst for dere når Ring 1 stenges?
-
Hvilke avbøtende tiltak vil være til hjelp i denne perioden?
-
Er sentrum et marked dere syns er attraktivt å arbeide i? – Hvorfor? Evt. hvorfor ikke?
Oslo kommune har opprettet en Midlertidig stenging av Ring 1 - Veiarbeid og vedlikehold - Oslo kommune. Her finnes blant kart med inntegnede planer/endringer og presentasjoner fra både Statens Veivesen og BYM.